Hollanda'nın Amsterdam şehrinde Guerrilla Games, ilk olarak PS2'ye Killzone'ı çıkarttıklarında ileride sansasyonel bir olaya da imza atacaklarının farkında değillerdi. İlk oyunları PS2'de ortalama bir FPS oyunu olarak kalmış, konsol sahiplerinin bir kısmı oynayıp bir köşeye bırakmışlardı. Bazıları ise sattığı 2 milyon kopya ile PS2'nin en iyi FPS oyunu ilan etmişlerdi. Benim ise ilk oyundan aklımda kalan tek şey kapağındaki kırmızı gözleriyle bana bakan Helghan askeri olmuştu. Gel zaman git zaman PS3'ü beklerken hazır Booth Babes'lerde E3'de yer alıyorken hummalı bir seyir halinde E3 videolarına göz gezdiriyordum. Aman allahım! O nasıl bir görüntüydü, daha önce hiçbir oyunda görmediğimiz kalitede bir görselliğe sahip Killzone 2 videosuyla tanışmamız ve sonrasında hiçbir oyunda yaşanmayan tartışmaların da başlaması işte aynen böyle başladı.
Guerrilla Games, E3 2005'de o videoyu yayımlamasaydı ya da ardından çıkan CGI söylentileri ayyuka çıkmamış olsaydı, üstünde bu kadar çok uraşırmıydı? Dört yıl boyunca hummalı bir çalışma içinde Guerrilla, her yeni E3 ve fuar kapsamında gösterilen yeni videolar ile oyunla ilgili beklentilerin de farkında olarak geliştirme süreci boyunca yeni videolar yayımladı. Nihayetinde geçtiğimiz sene E3 2005'deki CGI kalitesine ulaştıklarını artık onunda ötesine geçmek için çabaladıklarını belirttiler. Bugüne kadar grafik konusunda beklentilerimizi ve ötesini sunan birçok oyun oldu. Hiçbirisi Killzone 2 kadar çok bizleri konuşturup, tartıştırmadı. İşte Killzone 2 deyince hemen aklımıza "Grafiklerrrrr" çınlamasının gelmesinin sebebi de budur. İşte bu beklentiler içinde 27 Şubat'tan önce elimize geçen Killzone 2'yi sadece grafik bazında değerlendirmeden PS3 + Oyun + Eğlence + Vaat edilenler = Yüksek beklentiler çerçevesinde sizlere anlatacağız.
Killzone ile PS2'de, Killzone: Liberation ile PSP'de başlayan Vekta üzerindeki Helghast saldırısının üzerinden 2 yıl geçmiştir. ISA özel kuvvetlerinden SEV ve yardımcıları, Hellghast lideri İmparator Visari'yi ve savaş makinelerini durdurmak için mücadeleye koyulurlar. Küçük bir giriş ve uzun bir hikaye anlatımına geçmeden önce kısaca oyunda bilmemiz gereken kuvvetlere bir göz atalım.UCN | United Colonial Nations: UCN, gücünü güçlü bir web tabanı ile kontrol ettiği dünya etrafında kurduğu yörünge savunma sistemleri, tersaneleri ve birleştirici hükümet rolünden alıyor.
UCA | United Colonial Army: UCN'nin hükümet karşıtlarını ve direnişçileri egale etmek için kurduğu ve gerektiğinde acımasız olan güçlü orduları.
ISA | Interplanetary Strategic Alliance: Yine UCN'nin kolonileri kontrol altına almak ve direnişçileri egale etmek için kurduğu ve her bir koloni için özelleştirdiği askerler, milisler ve polislerden oluşan özel kuvvetler.
ISCA | Independent Colonial Strategic Alliance: Daha çok koloniler arası ticareti sağlamak için kurulmuş, diğerlerine nazaran daha yumuşak bir konfedarasyon.
Helghan Corporation: Helghast ve daha öncesi Exodus'dan önce kurulan ve dünyanın en büyük enerji kuruluşlarından olan Helghan Corporation, kolonilerin yapılandırılmaya başlaması ile birlikte kendi kaderleri ve özgürlükleri için, savaşmaya çoktan hazırdılar.
Vektan Helghan: Birinci Extrasolar Savaşı'ndan sonra UCN'nin Vekta'da işgal ettiği ve toplama kamplarında orjinal kolonistleri bir araya getirdiği Exodos'un kenar mahallesi olarak bilinen varoşları.
Helghast: Helghan İdaresinin çökmesi üzerine kendi vizyonunu oluşturan imparator Visari hayalini kurduğu bağımsızlık ve ulusallığı simgeleyen Helghast'ı kuracaktır.
2055 yıllarında petrol sıkıntısı ve kıt kaynakların kontrolü için ulusların mücadeleye girmesi sonucu küresel bir çöküş yaşanır. Bu çöküş, yönetimlerin de yeni kaynak arayışına girmesi ve sonrasında koloniler arası mücadelelerin başlangıcını oluşturur. 2060 ve sonrasında bu düzensizliğe karşın diğer gezegen ve kolonilerin bir arada yaşayabilmesi için UCN genişletilmiş adıyla United Colonial Nations kurulacaktır. Bazı çok yapılı ve zengin şirketler de kendi sömürge ve finansmanı için Helghan Corporation'ı kuracaktır. Sonrasında ise enerji kaynaklarının büyük çoğunluğuna ulaşması ile büyük bir servetin de sahibi olacaktır. UCN sahiplerini rahatsız eden bu sömürge düzeni karşısında da aldığı uyarılar ile 30 yıllık durağan bir sürecin ardından UCN, askeri müdahalesinin de sebebi olacaktır. 2095 ve sonrası yıllarda bazı koloniler Terran güneş sistemini terk etmeye başlar, UCN'nin tecrübesi ve içten içe uyguladığı ağır yaptırımlar ve ekonomik kısıtlamaları üzerine bu terk ediş daha iyi anlaşılacaktır.
Alpha Centauri sistemi olarak tanımlanan ilk gemi ise Eden gezegeni etrafında UCN'nin desteği ile turlarına başlar. UCN'nin hem ekonomik hem de askeri olarak güçlenme politikası ile UCA (United Colonial Army) kurulur. 2116 yıllarında yoğun bir güneş parlaması ile altı gemi Archon, Triumph, Pacifica, Jericho, Seraph, ve Harbinger izleme sitemlerinden kaybolur. Gemilerden gelen son görüntüler ise oluşturulan sistemlerin başarısızlığını gösterir nitelikte olacaktır. UCN için koloni gemilerinin kaybı büyük bir mali gider olacak ve yerlerine küçük sistemleri kurmanın gereksiz bir gider olacağı düşüncesi ile krizi aşmak için kurduğu Alpha Centauri sistemini ihaleye sunacaktır. İhale rüşvet ve hile tartışmaları ile sistemi Helghan Corporation'ın alması ile son bulacak Helghan Corporation ise sistemini bir adım daha öteye taşıyarak daha da güçlendirecektir. Neredeyse tamamı oluşturulmuş bir filo ile Helghan, hedefinin başarısını sigorta poliçesini imzalayarak IBG'den (Gezegenlerarası Bankacılık) gelen kredi ve sömürü gelirlerinin %10'una sahip olarak perçinleyecektir. Alpha Centauri'ya sahip olan HC'nun Helghan'a yolculuğu ve Vekta'yı keşfetmesi de işte böyle başlayacaktır. HC'nın yaşamak için en uygun olan Vekta'yı keşfetmesi ve Helghan ile birlikte buradaki düzeni sağlama çabaları sonucu UCN'de boş durmayacak koloniler arası ittifak yoluna girecektir. Uzun yıllar Helghan ve HC hızlı bir yükselişe geçecek, UCN ile birlikte ekonomik ve finansal bir mücadele içinde olacaktır. Uzun süren soğuk ekonomik çekişmelerin ardından ISA kuvvetlerinin Vekta’da konuşlanması sonucu ilk savaş adımları da başlamış olacaktır. İlk mücadeleler sırasında vur kaç taktiği uygulayan ISA kuvvetleri sayısal üstünlükleri olmasına rağmen Helghan tarafından püskürtülecektir. Sonrasında ilk büyük atak başlar ve UCA donanmaları Helghan filolarına ağır kayıplar verdirir. Bu ataktan sonra Helghan istasyonu da UCA'in kucağına düşmemek için UCA istasyonu ile birlikte kendini sabote eder. Resmi olarak Helghan yönetimi bunu kabul etmese de bu olay daha sonra UCN'nin savaş nedeni sayılacaktır. UCA donanmasının doğrudan filolarıyla Helghan ve Vekta üzerine saldırması sonucu ağır kayıplar alan Helghan ve Vekta bombalamaların da sonucu yenik duruma düşer. ISA ve UCA donanmasının birlikte saldırılarıyla yönetimi ele geçiren UCA tüm Helghan yönetici ve direnişçilerini tutuklatır. Bu gelişmeler ilk Extrasolar savaşının da sonu olacaktır. UCN'nin ISA yönetiminde Vekta'yı devralması ve yeni bir sömürge haline getirmesi ileride çatlak seslerinde yükselmesine sebep olacaktır. Bu olaylardan sonra Vekta'da Helghan'ın direniş planları da gün yüzüne çıkacak ve direnişçilerin kol gezdiği ve eskiden cennet olarak adlandırılan o masum yer olmaktan uzaklaşacaktır. Ne ISA ne de UCN bu direnişler ve sonrasındaki politik çıkarmalara fazla dayanamayacak, Helghan yönetimini tanıyarak normal bir diplomatik süreç görünümünde yoluna devam edecektir. Gezegenden sürülen Helghan’lıların sürgünde baş gösteren açlık sefalet ve hastalıklar sonrasında ICSA’nın (Bağımsız Koloni Stratejik İttifakı) kurulması zorunluluğunu ortaya çıkacaktır. ICSA'nın talepleri yerine getirememesi sonucu Helghan'ın da paranoyaklaşması gecikmeyecektir. Bununla birlikte ilk savaş ile yenilgiye uğrayan Helghan yönetiminin Dünya’dan sürgün edilmesi sonucu gezegenlerindeki yaşam şartlarının zorluğundan dolayı yarı insan yarı mutant görünümünde insan toplulukları olacak ve taktıkları maske ile oyun tarihindeki en ilginç fenomenlerden de biri olacaktır.
Bu noktada fark edeceksiniz ki oyunun sağlam bir kurgusu var. Hikaye, insanların modern bir I. ve II. Dünya Savaşı döneminin gelecekteki yansımaları yada gelecekteki hali gibi bir izlenime kapılmasını sağlıyor. İlk oyunun hikaye ve kurgusuna İngiliz, ünlü fantastik kurgu yazarı Joe Dever’ın da el atmasının bunda büyük bir etkisi var. Oyun boyunca hikaye ve yansıtmak istediği atmosferi son damlasına kadar hissedeceğiniz için oyundaki modern nazisizm etkisini de gözünüzden kaçırmayacağınıza eminim. Visari’nin halka seslenişi de bunun en büyük kanıtlarından biri olacaktır.
Scolar Visari'nin doğuşu...
Helghan'ın içinde bulunduğu ve uzun yıllar süren istikrarsızlığının ardından Helghan milliyetçileri içinde zengin bir aileden dünyaya gelen Visari'nin bir lider ve düşünür olarak söz edilmeye başlanması gecikmeyecektir. Visari'nin ulusçu yapısı ve halkının içinde bulunduğu özgürlük açlığı yakın zamanda yaşadıklarını ve geçmişlerinde yaşadıklarını da onlara en iyi şekilde anlatarak, Helghast'ın doğuşuna da liderlik edecektir. Tek amacı ISA'nın Vekta üzerinden vazgeçmesi ve acımasız intikam planını gerçekleştirmesi olacaktır.
Helghast'ın doğuşu...
Visari'nin ülke içindeki siyasal açıkları da fırsat bilmesi ile birlikte 2349 yılında askeri bir darbe ile yönetimi ele geçirir. Visari, Helghast'ı kurması ile birlikte kültürel bir devrimi de beraberinde getirir. Eski dili kaldırır ve yeni bir alfabe düzeni getirir. Fakat bu yeni kültürel değişim ekonomik ve lojistik sıkıntılar dolayısıyla ütopik bir hayali olarak Visari'nin hedefleri arasında kalır. Eski olan herşeyi yeniden yapılandıran ve yeni bir ekonomik sistem kuran Visari'nin yeni logosu da üçgen içinde üç oklar şeklinde yerini alır. Visari, yeni ekonomi politikası içinde dışarıdan gelen koloni ve destekçilerini kara borsa mantığıyla kendi içinde ticaret yapmalarrına olanak verir. Bu durum ISA'nın da oluşturduğu ambargoyu delmesine ve yeni bir anlaşma yapmasına neden olur. Bu noktadan sonra Visari'nin evreni ele geçirme planları ve ansızın Vekta üzerine çıkarma yapması ile 2. Extrasolar savaşı da başlayacaktır. Bu noktada Helghast'lara da kısaca değineyim. Helghan'da yaşamaya müsait hale gemiş yarı insan yarı mutasyona uğramış, akciğer değişiminin de etkisyle taktıkları maske ve alev kırmızısı gözleriyle savaş alanında gördüğünüzde korkacağınız üstün asker topluluğu haline gelmişlerdir. Hikayeden de bileceğiniz üzere sürgün edilen bu topluluk düzgün yaşamak için Vekta’yı ele geçirmek için Visari'nin sadık hizmetkarları olacaktır.
II. Extrasolar savaşı ile Killzone 2 semalarda gözükür...
Visari sadık Helghast ordusunu kurduktan sonra Vekta'ya acımasız çıkarmasını başlatır. Bizlerde bu noktada Alfa takımı ile Helghast askerlerini durdurmaya çalışacağız. Alfa takımı ile birlikte oyun boyunca birlikte oluyoruz. Çetin çatışmalar esnasında tüm takım arkadaşlarımız arkamızı kolluyor. Özellikle Elite Helghast askerleri ile karşılaştığınızda onlara bir hayli ihtiyacınız olacak. Takımınız size ayak bağı olmaktan uzak bir nevi destek şeklinde yanınızda yer alıyorlar. Bazen yaralı düşüyorlar bazen de siz düşüyorsunuz ve onları kurtarmanız gerekiyor. Bunum içinde yere düşen arkadaşınızın yanına gidip daire tuşuna basmanız yeterli. İleride multiplayer kısmında medic'lerin sıkça kullanacağı bir silahla onları iyileştiriyoruz. Takım arkadaşlarımız daha önceki oyunlardaki karakterlerden de olduğu için pek yabancılık çekmiyorsunuz. Zaten oyundaki aksiyon dozajı aşırtılmış çatışmalar esnasında onlara bakmaya fırsatınız bile olmuyor. Biz yinede karakterlerimizi kısaca tanıyalım.
1. Sınıf Çavuş Tomas Sevchenko: Killzone 2'nin temel karakteri ve ISA Özel Kuvvetler Alpha takımının bir parçası. Emekliliğine az bir zaman kala Tomas Sevchenko, Vekta istilası sırasında askerlik görevine yeniden çağrılır ve terfi ederek Rico'nun komutasındaki 2. adam olur.
Usta Çavuş Rico Velasque: Daha önceki saldırılarda tüm ekibini kaybeden usta çavuş Rico Velasque duyduğu vicdan azabı ve Albay Templar'ın ona verdiği yeni görevi için şu anki ekibinin başına geçmiştir.
Onbaşı Dante Garza: Askere katıldığından beri arkasına hiç bakmayan ve kaybedecek birşeyi olmadığını düşünen onbaşı Dante Garza mühendislik ve nişancılık becerisi sayesinde ekibin ayrılmaz bir parçası olacaktır.
Onbaşı Shawn Natko: Natko daha çok grubun asi çocuğu olarak ön plana çıkar. Umursamaz ve disiplinsiz tavırları ile onu hemen seçebilirsiniz. Rico ile daha önce katıldığı savaşta üstün bir cesaret göstermiş ve gruba katılmaya hak kazanmıştır.
Kontroller: Oyuna başlar başlamaz kendinizi aksiyonun içinde bulduğunuzdan kontrollere alışmak istiyorsanız skirmish'de biraz vakit geçirmenizi tavsiye ederim. Oyun özelleştirilebilir de olmak üzere size 6 farklı kontrol olanağı sağlıyor. Kontroller başta zor gelse de birkaç alıştırma ile çabucak alışacağınıza eminim zaten eğer konsolda en az bir fps oyunu oynadıysanız yada CoD 4 oynadı iseniz Standart 2 seçeneği ile hiç zorlanmadan oyunu oynayabilirsiniz. Ben kendi oynadığım oyunun standart kontrol seçeneklerine de şöyle bir değineyim;
L1 | tuşu ile silahınızın dipçiğini en yakın Helghast'ın suratına indirebilirsiniz.
L2 | ile siper alıyoruz, yeni siper alma fonksiyonu çok güzel gözüküyor.
R1 | ile ateş ediyoruz.
R2 | El bombası atıyoruz.
∆ | Üçgen ile silahlarımızı değiştirebiliyoruz.
ᆩ | Kare tuşunu silah almak ve silahımızı doldurmak için kullanıyoruz.
O | Daireyi kapı açmak ve nesneleri kullanmak için kullanıyoruz.
X | ile zıplıyoruz.
Sol Analog | ile ilerleyip,
Sağ Analog | ile sağa, sola ve etrafımıza bakıyoruz.
L3 | tuşuna bastığımızda sprint dediğimiz hızlı koşma fonksiyonunu gerçekleştiriyoruz.
R3 | ile zoom yapabiliyor ve pompalı fenerini açabiliyoruz.
Dediğim gibi konsolda en az bir FPS oyunu oynayan kullanıcıların hiç zorlanacağını sanmıyorum en azından ben skirmish bölümünde biraz vakit geçirdikten sonra zorlanmadım. Klişe fare klavye muhabbetine ise hiç girmiyorum, mümkünse siz de girmeyin!
Killzone 2 baştan sona sizi bağlayacak ve içine çekecek bir oyun. Yaşatmak istediği atmosferi mükemmel derecede size yaşatan, kendinizi oyunun içinde bulduğunuz harika bir oyun. Bunca sansasyonel tartışmanın sonucunda ve dört senelik bir yapım sürecinin ardından kötü bir oyun ile karşılaşsak herhalde çok üzülecektik. Fakat Guerilla ilk oyundan kazandıkları ve Sony'nin de desteğini alarak Hollanda'nın en büyük multimedya olayına da imza atmış oldu. Killzone 2'yi oynadığınızda, oynadığınızda diyorum çünkü her PS3 sahibinin oynaması gereken ve zaten çıktığında hemen alacağınız bir oyun olduğu için söylüyorum; sizlere inanılmaz bir FPS deneyimi yaşatacak. Eğer oyunda eksi aramak isterseniz yada "Dur bir bakayım neresi olmamış" mantığıyla oyun anlayışından uzak bir eleştiri içinde bakarsanız oyunda eksik bir şeyler mutlaka bulursunuz. Ama ben kendimi bildim bileli fps oyunu oynayan biri olarak bugüne kadar devrim diye nitelendirdiğimiz FPS oyunlarında yaşadığımız o muhteşem deneyimi bu oyun ile de yaşadığımı rahatlıkla ve abartısız söyleyebilirim
Bu kısım spoiler niteliğindedir: Şöyle anlatayım daha oyunun 2. bölümünde yıkık bir binadan bizlere saldıran Helghast askerlerinden kaçarak karşı noktaya ulaşmamız gerekiyor. Karşı binaya ateş etmeye başlıyorum, En üst üç kattaki Helghast askerleri de ateş etmeye başlıyor. Bir süre sonra bazuka ve yoğun ateşin altında binanın sütunlarındaki beton arme kısım aşağı iniyor, derken sıvalar dökülmeye başlıyor. Ardından üst kattaki Helghast askeri arkadaşının üstüne düşüyor ve bina alev alarak çöküyor. Bunu gördüğünüzde nasıl bir tepki vereceğinizi yada katıksız FPS oyunu oynayan oyuncuların bu güzellik karşısında nasıl bir tepki vereceğini tahmin etmek hiç bu kadar zor değil. Bu tarz durumları ise oyun boyunca sürekli yaşamanız ise ayrı bir güzellik. Spoiler geçti yazıya devam... Killzone 2, sizlere oynayacağınız 10 bölüm ile yaklaşık 10 saatlik bir tek kişilik oyun deneyimi sunuyor. Artık bir çok oyun firmasının aksiyon oyunlarında standart haline getirdiği bu süreyi kısa olarak nitelendireceğimi hiç sanmıyorum. Zaten bu denli aksiyon dolu bir oyuna fazlasıyla yeterli düşünüldüğünü söyleyebilirim. Oyunun tek kişilik senaryosu boyunca yaşayacağınız aksiyon ve grafik deneyimi ile söz edilecek bir başka şey varsa o da oyunda kullanılan yapa zeka seviyesi olacaktır. Hani hep oyun çıkmadan önce söylenen "Sizleri karşılaşacağınız en iyi yapay zeka deneyimi ile baş başa bırakmaya çalışıyoruz" sözlerinin abartı olmadığını göreceksiniz. Şarjörümü değiştirmeye çalıştığım sırada Rico ile birlikte yola koyulduğumuz esnada bir Helghast askeri ile karşılaşıyoruz. Rico'nun önde kalması ve benim şarjör değiştirmemi fırsat bilen Helghast mesafenin kısalığı ile birlikte Rico'ya saydırmaya başlıyor o sırada Rico'ya yardım etmek yerine neden seyretmeyi tercih ettiğimi bilmiyorum. Şarjörün dolması ile birlikte Helghast'a ateş etmem sonucu hemen siperin arkasına geçiyor. Rico sağıma geçiyor, o sırada yanına dolanmak isterken asker tam solumuzdan bize saldırıyor, her ne kadar şarjörü boşaltmamız sonucu başarısız olsa da takdirimi topladığını söylemeden edemeyeceğim. Oyundaki yapay zeka oyun boyunca size bu güzellikleri sunuyor. Oyun ilerledikçe karşılaşacağınız Elite Trooper'lar ile zaten ne demek istediğimi çok iyi anlayacaksınız. Onlarla karşılaşmadan önce bıçağınızın da ne kadar işlevsel olduğunu keşfetmenizi de tavsiye ederim. Oyunun yapay zekası ile ilgili bu tarz örnekleri de çoğaltabiliriz ama bunları kendiniz görmenizin daha faydalı olacağını düşünüyorum. Bu arada oyunu bitirdiğinizde açılacak en zor seviyenin bir kademe altındaki zorluk ayarında oynayarak psikopat tarafımı da yeniden keşfettiğimi belirteyim. Ben yaptım siz de yapın demiyorum ama harika oluyor belirteyim...